Actueel

22 mei 2020: Thjum tekent bij Impact Entertainment

Thjum: “Enorm dankbaar dat een van de grootste impresariaten van Nederland voor meerdere seizoenen wil investeren in nieuw talent, zeker in deze moeilijke tijd voor de sector. En extra dankbaar dat ik dat jonge talent ben. Een droom die uitkomt!”
Impact Entertainment zal de eerste avondvullende voorstelling van Thjum gaan boeken. In seizoen ’21-’22 zullen de eerste try-outs plaatsvinden. Ook voor seizoen ’20-’21 staan er prachtige grote optredens en een mooie speellijst op de planning. Het lijkt erop dat 90% van de geannuleerde optredens kan worden ingehaald. De nieuwe speellijst zal echter pas bekend worden als er meer duidelijkheid is over de Coronamaatregelen in het theater per 1 september – op basis daarvan wordt bepaald welke optredens wel of niet door kunnen gaan.

Ook zonder optredens blijft Thjum creëren. Volg Thjum op Facebook om op de hoogte te blijven en misschien zelfs wel iets bij te dragen.

21 februari 2020: Thjum finalist LCF
Het jaarlijkse Leids Cabaret Festival presenteerde op 10 en 11 februari 2020 de acht deelnemers van de 42e editie. Deze acht deelnemers streden om een plek op de halve finale, die op donderdag 13 februari plaatsvond. Uiteindelijk bleven de drie beste acts over: Lisa Ostermann, De Vriendendienst en … Thjum! Uiteindelijk won Lisa Ostermann, maar Thjum is wel apetrots dat hij de finale haalde.

De finalisten toeren door het land met de finalistentour, die traditioneel eindigt waar het is begonnen: in de Leidse Schouwburg. Voor alle data zie de speellijst.

Uit een artikel in NRC over het Leids Cabaret Festival:
“Zijn programma ging niet alleen over diepgang, het had het ook. Hij bracht een ode aan de stilte en hield een pleidooi voor echt contact. Slow-cabaret waarin Arts met zijn grappige mimiek en choreografie iedereen voor zich innam.”

Het juryrapport over Thjum
“Niemand speelde zo behendig en intelligent met onze verwachtingspatronen. Dat verklaarde de vaak uitgestelde lach in de zaal. Thjum gunde ons die tijd om te bevatten wat hij zei en laste daarvoor perfect getimede stiltes in. Precies zoals de titel van zijn voorstelling belooft en suggereert dus: Stilte zoekt luisteraar. Het was vanaf zijn opkomst op dat grote lege toneel het uitgangspunt van al zijn grappen en beschouwingen. Ze dwongen ons om even stil te staan bij de ongemakkelijke realiteit van contactarmoede en gebrek aan sociale vaardigheden. Wat is dat eigenlijk, jezelf blijven? Hoe doe je dat dan, als leraar, als politicoloog of gewoon in de supermarkt? Het is een existentiële vraag, ook al ligt ze bij Thjum Arts nooit zwaar op de hand. Hij brengt geen spervuur van grappen maar een goed doordacht betoog, in heerlijk mooi Nederlands, opgesmukt met briljante oneliners. Die waren niet alleen ontzettend grappig maar ook onomstotelijk waar. Thjum heeft bovendien een goddelijk dansje in de benen en transformeerde de Minerva-speech van Thierry Baudet tot een absurde rap. Zijn mimiek is ontwapenend.

Dat alles culmineerde in een mooi slotbetoog over bezinnen, vergeven, stilstaan, en de verzoening met de vergankelijkheid. Filosofie, sociologie en spiritualiteit in één, zonder dat de humor inboet aan kracht: het is maar weinig cabaretiers gegeven.”